ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene Voorwaarden Bouwbedrijf BMK

Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt:

  • Aannemer: Bouwbedrijf BMK

  • Opdrachtgever: de wederpartij van aannemer.

  • Overeenkomst: de overeenkomst tussen aannemer en opdrachtgever.

  • Algemene voorwaarden: de algemene voorwaarden van aannemer.

  • Schriftelijk: in geschrift of via een elektronisch communicatiemedium.

  • Elektronisch communicatiemedium: e-mail, WhatsApp, SMS, het contactformulier via de website.

  • Website: de website van aannemer.

  • Werkdag: maandag tot en met vrijdag met uitzondering van een algemeen ter plaatse van uitvoering of levering erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantie- of ADV dag of andere collectieve vrije dag.

Artikel 2. Algemeen

  1. De bepalingen van deze algemene voorwaarden gelden voor iedere huidige en/of toekomstige aanbieding en/of offerte en/of overeenkomst tussen aannemer en een opdrachtgever, voor zover van deze algemene voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken in de overeenkomst.

  2. De algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met aannemer, voor de uitvoering waarvan derden zijn of worden ingeschakeld.

  3. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing. Aannemer en opdrachtgever zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.

  4. Opdrachtgever is gerechtigd een of meer vertegenwoordigers aan te wijzen om als zijn gemachtigde op te treden. Opdrachtgever stelt aannemer hier onverwijld schriftelijk van in kennis. De gemachtigde van de opdrachtgever vertegenwoordigt de opdrachtgever voor zover de bevoegdheid daartoe uitdrukkelijk en schriftelijk aan aannemer is meegedeeld.

  5. Indien de opdrachtgever gebruik maakt van een elektronisch communicatiemedium rust op de opdrachtgever het risico van het gebruik daarvan. Indien de opdrachtgever een elektronisch communicatiemedium gebruikt, dan wordt de opdrachtgever jegens de aannemer geacht de verzender en/of ontvanger van een bericht te zijn.

Artikel 3. Overeenkomst en offertes

  1. Offertes van aannemer zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts schriftelijk en zonder afwijkingen worden aanvaard. Indien in de acceptatie voorbehouden of wijzigingen ten opzichte van de offerte worden aangebracht, komt in afwijking van het in het vorige lid bepaalde de overeenkomst pas tot stand, indien aannemer aan de opdrachtgever bericht heeft met deze afwijkingen van de offerte in te stemmen of start met de uitvoering van de werkzaamheden.

  2. De termijn voor aanvaarding van offertes bedraagt een maand na de datum van de offerte.

  3. Een samengestelde prijsopgave verplicht aannemer niet tot levering van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4. Specifieke bepaling betreffende de opdrachtgever

  1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat aannemer tijdig beschikt over:
    a. alle informatie waarover opdrachtgever beschikt, voor zover dit nodig is om het werk en eventueel onderhoud te realiseren;
    b. het terrein waarop het werk moet worden gerealiseerd;
    c. de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen zoals voorts beschreven in artikel 6;
    d. alle gegevens en/of goederen, waarvan aannemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst;
    e. de locaties van leidingwerk en/of de resultaten van een Klic melding (https://zakelijk.kadaster.nl/-/klic-melding);
    f. de door aannemer benodigde heftrucks, shovels, hoogwerkers.

    Indien aan bovenstaande niet of niet tijdig is voldaan, heeft aannemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen. In elk geval zal de oplevertermijn met de duur van de vertraging worden verlengd.

  2. Opdrachtgever vrijwaart aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.

  3. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de door hem opgedragen wijzigingen. De aannemer zal zo nodig wijzen op de gevolgen van wijzigingen door de opdrachtgever.

  4. Indien opdrachtgever levering van bepaalde goederen aan aannemer voorschrijft, dan draagt de opdrachtgever het risico van de functionele ongeschiktheid van goederen. Hiervan is sprake als goederen naar hun aard of anderszins niet geschikt zijn voor het doel waarvoor ze blijkens de overeenkomst bestemd zijn. Indien de aannemer gerechtvaardigde twijfel heeft aan de kwaliteit en/of geschiktheid van door opdrachtgever voorgeschreven goederen, dan is de aannemer gerechtigd zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst op te schorten, tot de opdrachtgever overtuigend bewijs levert van de functionele geschiktheid.

  5. De opdrachtgever draagt er voor zorg dat de aannemer zijn werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren op het overeengekomen tijdstip of gedurende de overeengekomen periode op de overeengekomen locatie.

  6. De opdrachtgever is steeds en voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor het verkrijgen van (overheids)subsidies.

  7. Opdrachtgever mag, behoudens schriftelijke goedkeuring van aannemer, zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst noch geheel noch gedeeltelijk aan een ander overdragen.

Artikel 5. Specifieke bepalingen betreffende aannemer

  1. Aannemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. De aannemer zal overeenkomst zodanig uitvoeren dat de prestatie voldoet aan de uit de overeenkomst voortvloeiende voorschriften en uitgaande van het normale gebruik waarvoor de prestatie bestemd is.

  2. Aannemer is bevoegd (onderdelen van) het werk door (zelfstandige) hulppersonen te laten verrichten.

  3. Aannemer is niet verplicht te contracteren met een door opdrachtgever aangegeven hulppersoon, indien aannemer de contractvoorwaarden van deze hulppersoon niet wenst te accepteren. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor alle gevolgen (zoals schade, boetes en/of kosten) die verband houden met de Wet Arbeid Vreemdelingen voor de inschakeling van hulppersonen die door de opdrachtgever zijn aangewezen.

  4. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat aannemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, of voor de functionele ongeschiktheid van goederen.

  5. Aannemer is gerechtigd fasen of elementen ter toetsing of goedkeuring aan de opdrachtgever voor te leggen.

  6. Aannemer dient de werkzaamheden zodanig te verrichten dat noch de opdrachtgever noch derden nodeloos hinder hebben en dat schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.

  7. Aannemer is (met inachtneming van artikel 15) aansprakelijk voor schade aan het werk of (andere) eigendommen van de opdrachtgever, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van aannemer, zijn personeel, hulppersonen, onderaannemers of leveranciers.

  8. Aannemer is verplicht alle aanspraken uit hoofde van garanties die hem door hulppersonen of leveranciers worden verstrekt aan opdrachtgever over te dragen.

  9. Aannemer is gerechtigd tijdens de werkzaamheden op het werkterrein reclame aan te brengen.

  10. De aannemer is niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of vanwege de klant verstrekte informatie, ontwerpen, tekeningen, berekeningen en bestekken aan de normen van het installatievak. De controle door de technisch aannemer van door de klant te leveren goederen zal niet meer omvatten dan een uitwendige visuele inspectie op zichtbare schade, controle van aantallen en/of afmetingen.

Artikel 6. Vergunningen e.d. en bodem

  1. Indien is overeengekomen dat aannemer zorg draagt voor de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen, is opdrachtgever verplicht aannemer alle benodigde medewerking te verlenen ter verkrijging hiervan.

  2. Indien een vergunning, ontheffing, beschikking of toestemming redelijkerwijs niet wordt verleend of niet tijdig is of zal worden verleend, zullen partijen met elkaar overleggen en zo nodig de overeenkomst wijzigen of ontbinden. In geval van ontbinding is artikel 14 lid 3 sub a en sub c van overeenkomstige toepassing.

  3. Aannemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van asbest en/of (bodem)verontreiniging die tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt aangetroffen op of in het terrein of opstallen. Aannemer zal de asbest en/of verontreiniging (doen) verwijderen als zijnde meerwerk. Indien dit meerwerk wegens haar omvang redelijkerwijze niet van opdrachtgever gevergd kan worden, is opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te wijzigen of te ontbinden. In geval van ontbinding is artikel 14 lid 3 sub a en sub c van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Termijnen

  1. Indien in de overeenkomst een termijn voor de oplevering van het werk is opgenomen, is deze termijn slechts indicatief, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

  2. Indien aannemer verwacht dat de termijn zal worden overschreden, zal hij opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.

  3. Overschrijding van de termijn geeft opdrachtgever niet het recht tot ontbinding van de overeenkomst of tot schadevergoeding, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 8. Meer- en minderwerk

  1. Meer- en minderwerk zal, behoudens spoedeisende omstandigheden, vooraf schriftelijk tussen partijen worden overeengekomen.

  2. Het ontbreken van een schriftelijke opdracht laat de aanspraken van aannemer en opdrachtgever op verrekening van meer- en minderwerk onverlet.

Artikel 9. Prijzen en betaling

  1. Alle door aannemer opgegeven prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

  2. Betaling dient te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  3. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente geldt.

  4. Indien opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door aannemer geleverde zaken blijven eigendom van aannemer totdat opdrachtgever alle verplichtingen uit de met aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.

  2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.

Artikel 11. Oplevering en goedkeuring

  1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
    a. hetzij wanneer aannemer aan opdrachtgever schriftelijk heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd;
    b. hetzij wanneer uiterlijk 8 dagen zijn verstreken nadat aannemer schriftelijk aan opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en opdrachtgever heeft nagelaten het werk binnen die termijn goed te keuren of af te keuren;
    c. hetzij wanneer opdrachtgever het werk (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.

  2. Kleine gebreken die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld en de ingebruikneming niet in de weg staan, zullen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn.

Artikel 12. Aansprakelijkheid

  1. Aannemer is slechts aansprakelijk voor directe schade aan personen of zaken die het gevolg is van opzet of grove schuld van aannemer.

  2. Aannemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

  3. De aansprakelijkheid van aannemer is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekering van aannemer wordt uitgekeerd.

  4. Indien en voor zover geen uitkering krachtens de verzekering mocht plaatsvinden, is de aansprakelijkheid van aannemer beperkt tot het factuurbedrag van de betreffende overeenkomst.

Artikel 13. Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan aannemer zijn toe te rekenen.

  2. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van aannemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door aannemer niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

Artikel 14. Beëindiging van de overeenkomst

  1. Indien opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleert, is hij gehouden alle met het oog op de uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs gemaakte kosten aan aannemer te vergoeden.

  2. Indien aannemer de overeenkomst ontbindt wegens toerekenbare tekortkoming van opdrachtgever, is opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle schade en kosten die aannemer daardoor lijdt.

  3. In geval van ontbinding van de overeenkomst zullen de reeds verrichte prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij aannemer ten aanzien van die prestaties in verzuim is.

Artikel 15. Garantie

  1. Aannemer staat in voor de deugdelijkheid van het geleverde werk gedurende een termijn van 12 maanden na oplevering, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  2. De garantie geldt niet voor gebreken die het gevolg zijn van:
    a. normale slijtage;
    b. onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik;
    c. het niet naleven van bedienings- of onderhoudsvoorschriften;
    d. werkzaamheden of reparaties door derden zonder schriftelijke toestemming van aannemer.

  3. Voor door derden geleverde zaken beperkt de garantie van aannemer zich tot de door de betreffende leverancier aan aannemer verstrekte garantie.

Artikel 16. Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

  2. Geschillen zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar aannemer is gevestigd.

Scroll naar boven
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.